maandag 27 mei 2013

Flower


Mijn foto apparatuur bestaat uit een Olympus E450 spiegelreflex met daarbij de standaard zoomlenzen. Ruim voldoen kwaliteit voor mijn doel. Ik heb hier al eens eerder over geschreven. Wat ik wel eens mis is geringe scherptediepte, ook bij grotere diafragma's. Op internet las ik de mogelijkheid om analoge lenzen op digitale camera's te zetten met behulp van een adapter. Voor een paar tientjes koop je zo'n adapter voor bijvoorbeeld p-draad objectieven van Leica, Pentax en Practica (Pentacon). Op Marktplaats kocht ik een werkelijk bijna nieuwe Practica MTL5 met 3 lenzen voor 15,- euro....waaronder de door mij gewilde Pentacon 1.8 50mm. Deze Oost-Duitse lens blijkt gewild te zijn vanwege zijn mooie geringe scherptediepte bij volledige lensopening. Nadeel is dat je dus zelf scherp moet stellen. Maar een geweldige lens om bijvoorbeeld portretten te maken. De 50mm is op een 4/3 camera zoals mijn E450 een 100mm lens. Boven alvast even een testfoto.

1 opmerking:

  1. Oooohhhh, dat wist ik niet. Ik heb nog ergens een heel mooie zoomlens liggen die hoorde bij mijn analoge Pentax spiegelreflex. Misschien kan ik er dus toch nog iets mee doen! Ik ga eerst maar op zoek naar de lens :-).

    BeantwoordenVerwijderen