zaterdag 22 december 2012

God Jul


Nee, dit is geen kerststal. Deze foto maakte ik 2 jaar geleden. Het is het interieur van het kapelletje in Fatmomakke in Lapland. Een "dorpje" in het noorden van Zweden waar de lapse bevolking (sami moet ik eigenlijk zeggen want lappen is een scheldwoord maar anders weten jullie misschien niet waar ik het over heb) op bepaalde hoogtijdagen zoals Pasen bij elkaar kwam om te trouwen, te begraven en hun kinderen te laten dopen. Er staat ook een mooie kerk maar dit houten kapelletje vonden wij ook erg bijzonder.
Recent heb ik nog een boek gelezen van Bernhard Nordh over deze omgeving en de tijd dat Zweedse kolonisten zich in de omgeving vestigden. Fatmomakke komt daar in voor.
Ik heb deze foto gekozen voor de kerstgroet aan de lezers van mijn blog. Het invallende licht van boven staat voor mij symbool voor het Licht dat naar deze wereld kwam.
Ik wens jullie een goede Kerst!

3 opmerkingen:

  1. Prachtig Jan, echt heel mooi en bijzonder!
    We wensen jullie ook een mooie Kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met Gonny eens. En ook fijne kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indrukwekkend!
    God jul och gott nytt år!
    Joanna

    BeantwoordenVerwijderen